AR-GE

Motor ve Aktarma Sistemleri Grubu

TÜBİTAK RUTE Alternatif Enerji Teknolojileri Bölümü altında faaliyet gösteren Motor ve Aktarma Sistemleri Grubu, ülkemiz için stratejik öneme sahip yüksek güçteki içten yanmalı motorların tasarım, analiz, kalibrasyon, test ve doğrulama çalışmalarını yapar, demiryolu, deniz ve kara araçlarının güç aktarma sistemlerinin geliştirilmesi konusunda Ar-Ge faaliyetleri yürütür. Çevreci, yüksek verimli ve karbon-nötr motorların geliştirilmesi için öncü çalışmalar gerçekleştirir.  

AR-GE

Amaç ve Hedefler

Amaç

  • Paydaşlarımızın ihtiyaçlarını karşılayan,
  • Özgün ve tüm lisans hakları ülkemize ait,
  • Modüler yapıda ve yerli kaynaklar ile üretilebilen,
  • Çevreci, verimli ve kullanıcı dostu İYM ve güç aktarma sistemleri geliştirmek.

Hedefler

  • Ülkemizin özellikle yüksek güçlü İYM tasarımı alanında bağımsızlığını sağlayarak, demiryolu ve marin sektöründe stratejik ürün üretimini gerçekleştirebilmek,
  • Çevreci, verimli ve yenilikçi teknolojiler ile ülkemizin net sıfır hedeflerine katkı sunmak ve bu hedefe yerli ve millî kaynaklarla ulaşılmasını sağlamak,
  • TCDD’nin mevcut dizel-elektrik ve yenilikçi çekiş sistemine sahip lokomotifleri için güç sistemleri tasarlamak ve üretmek.

Çalışma Alanları

  • Yüksek Güçlü (>1.000 BG) Dizel İçten Yanmalı Motorlar (İYM)
    • İYM Modellenmesi ve Model Doğrulaması
    • İYM Yanma Konseptleri ve Yakıt Enjeksiyon Stratejileri Geliştirilmesi
    • Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği (CFD), Yanma ve Yapısal Analizleri
    • İYM Tasarımı ve Üretim Dosyalarının Oluşturulması
    • İYM Parçaları Tedarik ve Üretim Ağı
    • İYM Montajı
    • İYM Performans ve Emisyon Kalibrasyonu
  • Hidrojen/Amonyak Yakıtlı İçten Yanmalı Motorlar
    • Hidrojen Motoru Yanma Konseptlerinin Geliştirilmesi
    • Hidrojen Motoru Tasarımı
    • Hidrojen Enjeksiyonu Konseptlerinin Geliştirilmesi
  • Güç Aktarma Organları
    • Jeneratör Seti Sistem Tasarımı
    • Dişli Sistem Tasarımı
    • Tahrik Sistemi Konseptlerinin Geliştirilmesi
  • Elektronik Kontrol Ünitesi (EKÜ) Tasarımı ve Geliştirilmesi
    • EKÜ Fonksiyon Geliştirme ve Kalibrasyonu
    • EKÜ Motor Entegrasyonu ve Devreye Alma

Altyapı

  • İYM 1 Boyutlu Modelleme, Tasarım, CFD, Titreşim ve Yapısal Analizleri için Yazılımlar
  • Geniş Güç Aralığında 600’den fazla İYM Özelliklerini içeren Veri Setleri
  • V8 1.200 BG Özgün Motor Ürün Ağacı, Üretim Dosyaları ve Montaj Talimatnamesi
  • Parametrik Motor Tasarımı
  • Programlanabilir Bosch MS 15.1 Elektronik Kontrol Ünitesi

Türk Otomotiv
Sanayisinin Tam
Merkezinde

AR-GE

Yeteneklerimiz

İçten Yanmalı Motor Geliştirme ve Mekanik Testleri

Motor Alt Sistem Geliştirme ve Testleri

İçten Yanmalı Motor Performans ve Emisyon Ölçümleri

Araç Performans, Emisyon ve Yakıt Tüketimi Ölçümleri

İçten Yanmalı Motor Performans ve Emisyon Kalibrasyonu

İçten Yanmalı Motor Modellenmesi ve Model Validasyonu

Güç Aktarma Organları Geliştirme ve Mekanik Testleri

Yanma Konseptleri ve Enjeksiyon Stratejilerinin Geliştirilmesi

Kontrol Ünitesi Tasarımı ve Geliştirilmesi

AR-GE

Birlikte Nasıl Çalışabiliriz ?

Kamu

rute logo 1 1@4x 1

 

UYGULAMALI AR-GE

Özel Sektör

rute logo 1 1@4x 1

 

UYGULAMALI AR-GE

Üniversiteler

rute logo 1 1@4x 1

 

UYGULAMALI AR-GE

Uluslararası İş Birlikleri

rute logo 1 1@4x 1

 

UYGULAMALI AR-GE

Proje Bazlı Ar-Ge Faaliyetleri

  • Özel Sektör Ar-Ge Projeleri
  • Kamu Kuruluşları Ar-Ge Projeleri
  • TÜBİTAK ARDEB ve TEYDEB Projeleri
  • TÜBİTAK İkili/Çoklu İş Birliği Projeleri
  • Avrupa Birliği Projeleri

Danışmanlık

TÜBİTAK RUTE Danışmanlık Hizmetleri

Dinamik Motor Dinamometresi

Dinamometre

  • Güç: 370 kW
  • Tork: 785 Nm
  • Hız: 8.000 d/d

Ekipmanlar

  • Yakıt Tüketimi Ölçüm ve Şartlandırma Cihazı
  • Yanma Havası Şartlandırma Cihazı
  • Motor Soğutma Suyu Şartlandırma Cihazı
  • Motor Yağı Şartlandırma Cihazı
  • Blow By Ölçüm Cihazı
  • İs Ölçüm Cihazı
  • Sürekli İs Ölçüm Cihazı
  • Sürekli Emisyon Ölçüm Cihazı

Yetenekler

  • Düşük ataletli dinamometre sayesinde dinamik test kabiliyeti
  • Odadaki çapraz yerleşim sayesinde orijinal egzoz konfigürasyonları ile çalışabilme
  • Silindir içi basınç ölçüm sistemi ile yanma analizi
  • Euro 6 emisyon limitlerini sağlamaya yönelik kalibrasyon çalışmaları
  • Otomasyon sistemi kullanılarak parametrelerin otomatik şekilde değiştirilmesiyle, birçok motor çalışma noktasının test edilmesi
  • Bosch MS15.1 Diesel motor kontrol ünitesi ile, motor çalışma parametrelerinin değiştirilmesi ve istenen çalışma parametrelerinin denenmesi
  • İçten yanmalı motor Ar-Ge çalışmaları

Performans ve Emisyon Dinamometreleri

Dinamometre 1 ve 2

  • Güç: 440 kW
  • Tork: 934 Nm
  • Hız: 10.000 d/d

Ekipmanlar

  • Yakıt Tüketimi Ölçüm ve Şartlandırma Cihazı
  • Yanma Havası Şartlandırma Cihazı
  • Motor Soğutma Suyu Şartlandırma Cihazı
  • Motor Yağı Şartlandırma Cihazı
  • Blow By Ölçüm Cihazı
  • İs Ölçüm Cihazı
  • Sürekli İs Ölçüm Cihazı
  • Sürekli Emisyon Ölçüm Cihazı

Yetenekler

  • Hafif ticari ve yol dışı araç motorlarının mekanik geliştirme ve emisyon kalibrasyonu
  • Silindir içi basınç ölçüm sistemi ile yanma analizi
  • Euro 6 emisyon limitlerini sağlamaya yönelik kalibrasyon çalışmaları
  • Otomasyon sistemi kullanılarak parametrelerin otomatik şekilde değiştirilmesiyle birçok motor çalışma noktasının test edilmesi
  • Yüksek dinamiklikte tork kontrolü ile komple güç aktarma sisteminin ve sürücü davranışlarının gerçekçi simülasyonu
  • İçten yanmalı motor Ar-Ge çalışmaları

Sertifikasyon Dinamometreleri

Dinamometre

  • Güç: 370 kW
  • Tork: 785 Nm
  • Hız: 8.000 d/d

Ekipmanlar

  • Yakıt Tüketimi Ölçüm ve Şartlandırma Cihazı
  • Yanma Havası Şartlandırma Cihazı
  • Motor Soğutma Suyu Şartlandırma Cihazı
  • Motor Yağı Şartlandırma Cihazı
  • Blow By Ölçüm Cihazı
  • İs Ölçüm Cihazı
  • Sürekli İs Ölçüm Cihazı
  • Sürekli Emisyon Ölçüm Cihazı

Yetenekler

  • Düşük ataletli dinamometre sayesinde dinamik test kabiliyeti
  • Odadaki çapraz yerleşim sayesinde orijinal egzoz konfigürasyonları ile çalışabilme
  • Silindir içi basınç ölçüm sistemi ile yanma analizi
  • Euro 6 emisyon limitlerini sağlamaya yönelik kalibrasyon çalışmaları
  • Otomasyon sistemi kullanılarak parametrelerin otomatik şekilde değiştirilmesiyle birçok motor çalışma noktasının test edilmesi
  • Bosch MS15.1 Diesel motor kontrol ünitesi ile motor çalışma parametrelerinin değiştirilmesi ve istenen çalışma parametrelerinin denenmesi
  • İçten yanmalı motor Ar-Ge çalışmaları

Tek Silindirli Araştırma Motorları ve Dinamometresi

  • Silindir içi yanma ve püskürtme olaylarının yüksek hızlı kamera ile görüntülenmesi ve yanma analizinin yapılması
  • Farklı püskürtme stratejilerinin yanmaya, performansa ve emisyona etkilerinin incelenmesi
Özellik Benzinli Motorlar İçin TSAM Hafif Ticari ve Yol Dışı Araçların Diesel Motorları İçin TSAM
Silindir Çapı 65-100 mm [82 mm] 75-110 mm [106 mm]
Silindir Stroku 60-95 mm [86 mm] 80-130 mm [127 mm]
Süpürme Hacmi 0,2-0,75 L [0,454 L] 0,4-1,2 L [1,12 L]
Maksimum Hız 8.000 d/d [6.000 d/d] 5.000 d/d [2.500 d/d]
Maksimum Yanma Basıncı 150 bar [120 bar] 210 bar [190 bar]
*Köşeli parantez içindeki değerler kurulacak olan motorların sahip olduğu değerlerdir.

Dinamometreler ve Kapsadıkları
Motorlar

dinamometreler-kapsadıkları-motorlar-g-1

Güç Aktarma Organları Dinamometresi

Aks Dinamometresi

  • Güç: 290 kW
  • Tork: 4200 Nm
  • Hız: 3.000 d/d

Kuyruk Mili Dinamometresi

  • Güç: 160 kW
  • Tork: 2.000 Nm
  • Hız: 3.000 d/d

Tahrik Dinamometresi

  • Güç: 160 kW
  • Tork: 2.000 Nm
  • Hız: 3.000 d/d

Ekipmanlar

  • Şanzıman Yağı Şartlandırma Sistemi
  • Motor Soğutma Suyu Şartlandırma Sistemi
  • Robot Sürücü
  • Vites Değiştirme Robotları

Yetenekler

  • Binek ve yol dışı araçlara uygun konfigürasyon
  • Yol dışı araç uygulamalarında ön aksta 35.000 Nm, arka aksta 60.000 Nm tork kapasitesi
  • Gerçek yol sürüş davranışlarının laboratuvar ortamında manevra ve olay tabanlı olarak simüle edilebilmesi
  • 6 serbestlik dereceli araç modeli ile çekiş kuvvetlerinin dinamik olarak hesaplanması
  • Kaymanın da hesaba katıldığı farklı lastik modellerinin kullanılabilmesi
  • Robot sürücü ve vites değiştirme robotları kullanılarak dinamik sürüş çevrimi testleri

Araç Performans ve Emisyon Dinamometresi

48” 4WD Şasi Dinamometre

  • 2.100-4.700 mm arasında ayarlanabilir aks aralığı
  • 250 km/sa. maksimum hız
  • Aks başına 14.400 N maksimum kuvvet
  • Aks başına 200 kW maksimum güç

Ekipmanlar

  • Ham ve seyreltilmiş emisyon ölçüm cihazları
  • Pre-Cat, Post-Cat ve EGR ölçümleri
  • Partikül sayısı ölçüm cihazı

Klimatik Oda

  • -10 °C ile +40 °C arasında sıcaklık kontrolü
  • ±1 °C sıcaklık doğruluğu
  • % 20 – % 95 arasında nem kontrolü
  • ±% 5 nem doğruluğu

Yetenekler

  • Euro 6d (WLTP) uyumlu emisyon ve yakıt tüketimi ölçümü
  • Hibrit ve elektrikli araçlarda Euro 6d (WLTP) uyumlu enerji tüketimi ve menzil testleri
  • Gerçek yol yükleri ile uyumlu simülasyon çalışması 4×4 araç performans testleri
  • Yüksek ve düşük sıcaklıkta soğutma sistemi performans testleri