Türkiye’nin ilk yerli ve millî elektrikli ana hat lokomotifi Eskişehir 5000 Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’nun katılımıyla Hasanbey Lojistik Tesisleri’nde düzenlenen “Demiryolu Araçları Teslim Töreni” ile TCDD Taşımacılık kullanımına sunuldu. Bu önemli projede TÜBİTAK Raylı Ulaşım Teknolojileri Enstitüsü (RUTE) tarafından geliştirilen yüksek teknolojiye sahip alt sistemler, millî demiryolu sanayimizin geldiği noktayı gözler önüne serdi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu programda konuşmada, Türkiye’nin demiryolu sanayisinde ulaştığı ileri teknolojiyi ve üretim kapasitesini vurguladı. Yüksek hızlı tren hatları, elektrikli lokomotifler, manevra araçları ve yangın söndürme vagonları gibi birçok yenilikçi aracın yüzde 100 yerli mühendislik ve bileşenlerle üretildiğini belirten Uraloğlu, bu çalışmaların Türkiye’nin teknolojik bağımsızlığına ve küresel pazardaki rekabet gücüne önemli katkılar sağladığını ifade etti. Uraloğlu ayrıca Eskişehir5000’de ki mühendislik katkıları ve projedeki başarılı çalışmalarından dolayı TÜBİTAK RUTE’ye teşekkür etti.
YÜKSEK TEKNOLOJİ, YERLİ TASARIM: TÜBİTAK RUTE’NİN GELİŞTİRDİĞİ KRİTİK ALT SİSTEMLER
TÜBİTAK RUTE’nin Eskişehir5000 üzerine teknoloji çalışmaları KAMAG Projesi kapsamında başlayarak seri üretime geçen bir süreç içerisinde ilerledi. Lokomotifin prototip proje yürütücülüğünü de yapan TÜBİTAK RUTE motor, konvertör ve kontrol üniteleri ve yazılımların yanı sıra aracın mekanik tasarım ve analiz çalışmalarını gerçekleştirdi.
TÜBİTAK RUTE tarafından Eskişehir5000 lokomotifine entegre edilen ana sistemler:
- Cer Motoru
- Cer Konvertörü
- Tren Kontrol ve Yönetim Sistemi (TKYS)
Eskişehir5000’de görev yapacak olan bu sistemler ileri mühendislik altyapısıyla özgün olarak tasarlanarak performans, güvenlik ve sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda yerli imkânlarla üretildi. Bu başarı raylı sistemlerde dışa bağımlılığı azaltan stratejik bir AR-GE faaliyeti oldu.
ESKİŞEHİR5000: “TÜRKİYE’NİN RAYLI SİSTEM VİZYONUNUN SİMGESİ”
TÜBİTAK RUTE teknolojilerini bünyesinde barındıran Eskişehir5000 TÜRASAŞ tarafından Eskişehir, Sakarya ve Sivas’taki yerli üretim tesislerinde hayata geçirilerek TCDD Taşımacılık’ın işletme tecrübesiyle desteklendi. Türkiye’nin yerli ve milli ilk anahat lokomotifi olan Eskişehir5000 ayrıca hem yük hem yolcu taşımacılığına uygun hibrit yapısıyla çok yönlü hizmet sağlayacak.
Teknik Özellikler:
- 5 MW sürekli güç kapasitesi
- 140 km/s azami hız
- Avrupa Birliği Demiryolu Karşılıklı İşletilebilirlik Sertifikası (TSI)
- Her biri 1.280 kW gücünde dört adet cer motoru – Türkiye’de bugüne kadar geliştirilen en yüksek güçlü motorlar
TÜBİTAK RUTE’DEN TÜRKİYE YÜZYILI HEDEFLERİNE BÜYÜK KATKI
Eskişehir 5000 yalnızca bir mühendislik ürünü değil, aynı zamanda TÜBİTAK RUTE’nin bilimsel yetkinliğiyle şekillenerek Türkiye’nin stratejik bağımsızlık hedeflerine doğrudan katkı sunan bir millî başarı olarak göz dolduruyor.
TÜBİTAK RUTE olarak, Millî Teknoloji Hamlesi kapsamında raylı ulaşım sistemlerinde yerli çözümler geliştirmeye; sanayi iş birlikleriyle entegre, rekabetçi ve sürdürülebilir teknolojiler üretmek üzere sürdürdüğümüz çalışmalarımıza kararlılıkla devam edeceğiz.