AR-GE
Sinyalizasyon Sistemleri Bölümü
- Amaç
- Çalışma Alanları
- Altyapı
- Paydaşlarımızın gereksinimlerini karşılayan, uluslararası standartlarla uyumlu, genişleyebilir, esnek, uygun maliyetli ve yerli kaynaklar ile geliştirilmiş bir demiryolu sinyalizasyon sistemi geliştirmek.
- Ana Hatlar:
- Anklaşman Sistemi
- ETCS Seviye 1 Hat Boyu Sistemi
- Trafik Kontrol Merkezi Sistemi
- Kent İçi Hatlar (CBTC):
- CBTC Hat Boyu Sistemi
- Hat Boyu ATP, Hat Boyu ATO
- Hatada Emniyetli Haberleşme
- Anklaşman Sistemi
- SIL4 Emniyet Bütünlüğü Seviyesi (EN50126, EN50128, EN50129)
- Modüler ve Ölçeklenebilir Sistem Mimarisi
- Farklı Tipteki Saha Ekipmanlarına Uygun Arayüzler
- Modüler tasarım, COTS bileşenleri ile hızlı uygulama, sonraki değişikliklere izin verme ve kolay bakım imkânı sağlama
- ETCS L1 ile uyumluluk
- CBTC Hat Boyu ATC Sistemi
- SIL4 Emniyet Bütünlüğü Seviyesi (EN50126, EN50128, EN50129)
- GOA4, İnsansız Sürüşü Destekleyen
- Modüler ve Ölçeklenebilir Sistem Mimarisi
- Farklı Tipteki Saha Ekipmanlarına Uygun Arayüzler
- Modüler tasarım, COTS bileşenleri ile hızlı uygulama, sonraki değişikliklere izin verme ve kolay bakım imkânı sağlama
- IEC 62290 – 3 ile uyumluluk
- Hatada Emniyetli Haberleşme (EN50159)
- Trafik Kontrol Merkezi
- Yüksek düzeyde ölçeklenebilir trafik yönetim sistemi
- Emniyetli ve verimli demiryolu trafik akışı
- İnsan hatalarını azaltan otomatik fonksiyonlar
- Kolay bakım, sonraki değişiklikler ve uzantılar için ölçeklenebilir ve modüler sistem mimarisi
- Farklı anklaşman sistemleri ile birlikte çalışabilirlik
- Esnek ve kullanıcıya özel trafik görselleştirme
- Haricî sistemlere arayüz sağlamak için çok yönlü özellikler
AR-GE
Projeler / Ürünler
CBTC SIL4 Hat Boyu Sinyalizasyon Sistemi
Metro sinyalizasyon sistemlerinde kullanılmaktadır. Türkiye’nin SIL4 düzeyi emniyet bütünlüğü seviyesine sahip, insansız sürüşü destekleyen, GOA4, ilk ve tek yerli metro sinyalizasyon sistemidir. Farklı üreticilere ait saha ekipmanlarını (makas motoru, PSD, PESB, CESB) sürebilen esnek arayüzlere sahiptir.
- Gayrettepe – İstanbul Havalimanı: 9 istasyon
- İstanbul Havalimanı – Halkalı: 7 istasyon, 1 depo
- Gebze – Darıca: 11 istasyon, 1 depo
ETCS Seviye 1 SIL4 Hat Boyu Sinyalizasyon Sistemi
Ana hat sinyalizasyon sistemlerinde kullanılmaktadır. Türkiye’nin SIL4 düzeyi emniyet bütünlüğü seviyesine sahip ilk ve tek yerli ETCS Seviye 1 Hat Boyu Sinyalizasyon sistemidir. Bu sistem ile, ana hat demiryolu işletmeciliğinin performans ve emniyetinin artması, Avrupa Birliği ortak çalışılabilirlik hedefinin sağlanması beklenmektedir. Farklı üreticilere ait saha ekipmanlarını (sinyal, ray devresi, aks sayıcı, makas motoru, hemzemin geçit koruma sistemi, ATS, LEU, Baliz) sürebilen esnek arayüzlere sahiptir.
- Torbalı – Tire – Ödemiş: 70 km, 11 istasyon
SIL4 Ana Hat Sinyalizasyon Sistemi
Ana hat sinyalizasyon sistemlerinde kullanılmaktadır. Türkiye’nin SIL4 düzeyi emniyet bütünlüğü seviyesine sahip ilk yerli anklaşman sistemidir. Hem sinyalsiz demiryolu hatlarının donatılması hem de kullanım ömrünü tamamlamış eski anklaşman sistemlerinin yenilenmesi çalışmalarında kullanılmaktadır. Farklı üreticilere ait saha ekipmanlarını (sinyal, ray devresi, aks sayıcı, makas motoru, hemzemin geçit koruma sistemi, ATS) sürebilen esnek arayüzlere sahiptir.
- Afyonkarahisar – Denizli – Isparta: 350 km, 33 istasyon
- Ortaklar – Denizli: 150 km, 14 istasyon
- Malatya – Elazığ: 116 km, 10 istasyon
- Gezin – Kürk: 2 istasyon
Trafik Kontrol Merkezi Modernizasyonu
Ana hat sinyalizasyon sistemlerinde kullanılmaktadır. İlgili yönetmeliklere göre her seviye TCDD kullanıcısının beklentisine uygun olarak geliştirilmiş olan, Türkiye’nin demiryolu trafik kontrol merkezidir. Hem TÜBİTAK anklaşman sistemleri ile hem de farklı üreticilere ait anklaşman sistemleri ile bir arada çalışabilmektedir. Kolay ölçeklenebilir yapısı ile merkezî, bölgesel ve lokal kontrol olanağı sağlamaktadır.
- İskenderun – Narlı: 191 km, 20 istasyon
- Lalabel – Yerköy: 167 km, 16 istasyon
AR-GE
Stratejik Hedefler
- Ülkemizde sinyalizasyon alanında faaliyet gösteren yabancı firmaların tekelini kırarak, yerli ve bağımsız teknoloji geliştirmek.
- Yüksek maliyetleri ve proje sürelerini minimize ederek ekonomik katma değer sağlamak.
- Teknolojik gelişim ve ekonomik büyüme ekosistemine ulusal düzeyde katkılar sağlamak.
- Demiryolu sinyalizasyonu ve tüm alt sistemleri için uluslararası standartlarda ürünler ortaya koyan yerli üretici olmak.
- TCDD’nin Ar-Ge ihtiyaçlarının karşılanmasında temel yüklenici ve iş ortağı olmak.
- TCDD’nin yurt dışından teknoloji transferi koşulu ile aldığı sistem/teknolojiler için bilgi transferi merkezi olmak.
- ETCS Seviye 1/2 SIL4 emniyet bütünlüğü seviyesinde Sinyalizasyon Sistemi çalışmaları gerçekleştirmek.
AR-GE
Hedefler
- Emniyetli, maliyet etkin, güncelleme/bakım maliyeti düşük, COTS donanımlara dayanan, gereksinimleri Kent İçi Hat İşletmecileri ve TCDD’nin tüm seviyelerindeki kullanıcılarca belirlenmiş sistemler geliştirerek sinyalsiz bölgelerde yaygınlaştırmak.