İlkler ve Başarılarla Dolu 1 Yılı Geride Bıraktık

Bu Haberi Paylaş

MOBİLİTENİN DÖNÜŞÜMÜ İÇİN GELECEĞİN TEKNOLOJİLERİNİ TÜBİTAK RUTE GELİŞTİRİYOR

Mobilitenin dönüşümünde öncü olma vizyonuyla 2019’yılında kurulan ve kurulduğu günden beri ülkemiz adına birçok ilke imza atan TÜBİTAK Raylı Ulaşım Teknolojileri Enstitüsü, 2021 yılında da ülkemizin raylı sistemler alanında dışa bağımlılığını azaltan birçok projeyi hayata geçirdi.

Türkiye’nin İlk Milli Elektrikli Anahat Lokomotifi Cer Sistemi Tüm Testlerini Başarıyla Geçti

E5000 Elektrikli Anahat Lokomotifi Geliştirilmesi Projesi kapsamında TÜRASAŞ ile birlikte geliştirilen Türkiye’nin İlk Milli Elektrikli Anahat Lokomotifi Cer Sistemi’nin tüm testleri 2021 yılında başarıyla geçildi. Ülkemiz adına hepimizi gururlandıran bir diğer gelişme de Yeni Nesil Elektrikli Çoklu Tren Setleri (EMU) için Cer Zinciri Geliştirilmesi Projesi oldu. Dizel elektrikli manevra lokomotiflerinde yurtdışına bağımlılığının TÜRASAŞ ile birlikte yapılan çalışmalar neticesinde bitirilmesinin ardından, Yeni Nesil Elektrikli Çoklu Tren Setleri (EMU) için Cer Zinciri Geliştirilmesi Projesi başlatıldı. Proje kapsamında yeni nesil çoklu diziler için motor, kontrol sistemleri ve tren kontrol yönetim sistemi milli olarak kendi araştırmacılarımızla geliştirilecek.

2021 Yılı Milli Motor Projesi, Akıllı Sistemler ve Demiryolu Sinyalizasyonu Alanlarında Heyecan Verici Gelişmelere de Sahne Oldu

Lisans hakları ülkemize ait olacak 30 litrelik 8 silindirli (V8) 1200 beygir gücünde çevre dostu özgün dizel lokomotif motorunun geliştirilmesi sürecinde 2021 yılı boyunca önemli aşamalar kaydettik. Yerli imkânlarla sıfırdan tasarlanarak geliştirilen motorun 2022 yılının ikinci çeyreğinde ilk ateşlemesinin gerçekleşmesini hedefliyoruz.

Akıllı sistemler alanında Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) ile birlikte trenlerin otonom olarak muayene edilmesine imkân veren akıllı ölçüm ve tanıma sistemlerinin yerli imkânlarla geliştirilmesi projesine başladık. Yüksek Hızlı Tren hatları ve Banliyö hatlarında kapasite hesaplama ve tahsis planlarını, tren seyir simülasyonu ve tren çeker hesaplamalarını çözümleyerek bir arayüz ile kontrolünün sağlanabileceği yazılımın yerli imkânlarla geliştirilmesi için adım attık.

Özgün motor ve akıllı sistemler alanlarında başlatılan projelerinin yanı sıra ülkemizin geleceğin teknolojilerini yerli imkanlarla üreterek, hayata geçirdiği alanlardan bir diğeri de sinyalizasyon sistemleri oldu.

Demiryolu sinyalizasyonunda dışa bağımlılığı ortadan kaldırmak üzere geliştirilen ve uluslararası en üst düzey (SIL4) emniyet bütünlüğü sertifikasyonu tamamlanan YERLİSİNYAL sinyalizasyon sistemlerinin, Türkiye’nin ihtiyaç duyduğu demiryolu hatlarında yaygınlaştırılması çalışmaları 2021 yılında da tüm hızıyla devam etti.  Metro Sinyalizasyonu alanında, ülkemizin ilk yerli sistemi olacak olan Gayrettepe – İstanbul Havalimanı hattı sinyalizasyon sistemlerinin geliştirilmesi çalışmalarında son aşamaya geldik. Saha kurulumları tamamlanan sistemler üzerinde uygulanan saha testlerinin ardından sistemler devreye alınacak.

TÜBİTAK RUTE’nin Hayata Geçirdiği Robotgöz ile Robotik Sistemler Alanında Söz Sahibi Olan Ülkelerden Biri Olduk

İstanbul Gaz ve Doğalgaz Dağıtım AŞ (İGDAŞ) için TÜBİTAK RUTE’nin geliştirdiği Robotgöz ile çelik doğal gaz hattında en hassas ve güvenilir ölçümlerde denetim yapacak, ana dağıtım hatlarında oluşan ve oluşması muhtemel arızaları takip edecek robotik bir sistem geliştirildi.

Hatların belirli aralıklarla denetlenerek tahribatsız ve hassas bir şekilde muayene edilebilmesini sağlayan robotun geliştirme çalışmalarını tamamlama noktasına geldik. Bu proje ile birlikte bu alanda ABD’den sonra kendi robotunu geliştiren 2 ülkeden birisi olduk.

Milli Bataryalarımızı Geliştiriyoruz

Milli Lityum Tabanlı Bataryamızı geliştirmek için hem askeri hem de sivil alanda projeler başlattık. Ayrıca, yeni nesil elektrikli araçlarda kullanılacak yüksek enerji ve güç yoğunluğu olan hızlı şarj özelliğine sahip hibrid batarya modüllerin geliştirileceği Avrupa Birliği HELIOS projesinde en yüksek bütçeli ortaklarından biri olarak katılım sağladık. Raylı ulaşımda geleceğin teknolojisi ve beşinci ulaşım türü olan Hyperloop ve Maglev araçlarının prototip olarak uygulanarak, manyetik olarak kaldırılmış aracın ve gerekli boru altyapısının geliştirileceği projeye TÜBİTAK’ın kendi imkanları ile başladık.

2021 yılında gerçekleştirilen tüm TÜBİTAK faaliyetleri için tıklayınız. 

Soru ve önerileriniz içinİletişime Geçin

En Yeniler